Whatsapp Business integratie
Marnick
We hebben besloten dit voorlopig niet te ontwikkelen. Er zitten te veel haken en ogen aan de implementatie van WhatsApp for Business API op het moment om er een goede workflow mee te kunnen maken. We houden de ontwikkelingen uiteraard in de gaten.
C
Carst Komdeur
Wat mij betreft zou het prima werken met de API, aangezien ik er in dit geval altijd vanuit ga dat klanten het initiatief nemen voor het stellen van een vraag. Dat wij zelf alleen maar met een template zo'n chat kunnen starten werkt in de praktijk niet, maar is ook niet noodzakelijk.
Marnick
Wij hebben de mogelijkheden onderzocht van een Whatsapp integratie. In de algemeenheid zijn er twee manieren om Whatsapp zakelijk te gebruiken:
WhatsApp for Business
Dit is de 'gewone' Whatsapp met wat voordelen, bijvoorbeeld dat het op meerdere devices (binnen hetzelfde netwerk) te openen is en het met een vast nummer kan werken. De app moet wel op een telefoon draaien. Het grote nadeel is dat dit geen API heeft, en we vanuit Inserve hier dus niet (op een ondersteunde manier) bij kunnen.
Whatsapp Business API
Dit is een totaal andere variant die volledig via de API loopt, als vervanging van de app. Berichten die binnenkomen zouden we direct in Inserve kunnen importeren. Binnen een periode van 24 uur kan daar dan op gereageerd worden. Het nadeel is dat er niet zomaar gesprekken gestart kunnen worden met de klant na die 24 uur, maar dat moet met zogenaamde 'message templates'. Ook om een update van een ticket te kunnen sturen, moet de klant per bericht toestemming geven.
Als we vanuit Inserve een integratie met WhatsApp aangaan, zal dit de Business API variant zijn, wat de enige legale manier op het moment. Echter zitten daar dus wat nadelen aan. Graag horen we van jullie of het alsnog interessant is om deze integratie te maken en wat de use cases zouden zijn.
Huijbregts Jacques
Marnick: Zeker nogsteeds interesse, uiteraard afhankelijk van de kosten.
Opzich is die 24 uur geen probleem voor ons, het gaat ons er met name om dat whatsapp berichten niet vergeten worden, later gemakkelijk onder de klantenkaart terug te vinden zijn en er tijd op geboekt kan worden.
Wel benieuwd of eea werkbaar is als je niet zomaar berichten kunt sturen na die 24 uur. Benieuwd hoe bv die message templates werken en wat je precies kunt nadat een klant toestemming heeft gegeven.
Mark Stoopman (Esrocom)
Heel cool. Wij gebruiken dat ook op ons vaste nummer, maar niet geintegreerd nog. Wel zijn we alvast voorberid om meldingen die binnenkomen via whatsapp handmatig in inserve te zetten met als bron"whatsapp". Maar dat is nu dus nog handwerk.